Kirjaudu sisään
Unohditko salasanan?

Natasha Skult Turku Game Hubin puheenjohtaja ja peliyhtiö MiTalen toimitusjohtajana.

26.10.
2020
26.10.2020

Turku Game Hub hallitsee Suomen ennätystä – arvaatko, missä?

Werstaan blogin vieraana on tällä kertaa PharmaCityn kolmannessa kerroksessa toimivan Turku Game Hubin puheenjohtaja Natasha Skult, joka työskentelee myös samoissa tiloissa toimivan MiTale-peliyhtiön toimitusjohtajana. Vuonna 2017 perustettu Turku Game Hub, toiselta nimeltään The Hive, on vireä ja yhteisöllinen toimija, joka on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa ajoittain hyvinkin epävarmalla pelialalla.

PharmaCityn kolmannessa kerroksessa toimii eräs suomalaisen pelimaailman hermokeskuksista, Turku Game Hub, joka kokoaa yhteen pelialan yrityksiä ja alasta kiinnostuneita ihmisiä opiskelijoista lähtien. Aloitteleva pelialan yrittäjä voi saada yleishyödyllisenä yhdistyksenä toimivalta Turku Game Hubilta esimerkiksi lakiasioihin liittyvää neuvontaa, ilmaista toimitilaa määräajaksi tai vaikkapa apua verkostojen luomisessa rahoittajiin ja julkaisijoihin päin. Miten kaikki sai alkunsa, Natasha Skult?

–Jokunen vuosi sitten päätimme muutaman muun turkulaisen pelialan ihmisen kanssa testata, mitä tästä voisi syntyä. Turkuun on keskittynyt hurjasti pelialan osaamista, ja saman katon alla toimiminen tuo selvää hyötyä kaikille alan pienille toimijoille. Pelikehityksessä tarvitaan hyvin monen eri asian osaajia, ja aloittelevalle tekijälle on etua siitä, että käytävillä ja kahvihuoneessa voi vaihtaa ajatuksia ja kysyä neuvoa niistä asioista, mistä ei itse ole niin perillä. Selkeästi tällaiselle toiminnalle on kysyntää, sillä olemme edelleen pystyssä.

Turku Game Hub vietti avajaisiaan loppukeväästä 2017. Pelialalla, jolla isojenkin toimijoiden on totuttu kaatuvan lyhyellä varoitusajalla, on merkillepantavaa, että neljättä vuotta toimiva The Hive on onnistunut jatkamaan toimintaansa näinkin pitkään. Yhdistys hallitsee itse asiassa nyt jo Suomen ennätystä ”pelihubien” elinkaaren pituudessa.

–Samanlaisia pelialan ryppäitä on ollut maailmalla jo pitkään, ja sellaisia on perustettu useita eri puolille Suomeakin. Suomessa nämä peliklusterit ovat usein olleet projektiluontoisia, eikä yksikään niistä ole elänyt paljoa vuotta kauempaa. Täällä ideana oli alusta lähtien yrittää luoda kestävää toimintaa, missä olemme onnistuneetkin, Natasha toteaa.

Saman katon alla toimiminen tuo selvää hyötyä kaikille alan pienille toimijoille.

–Pelifirmoja perustetaan ja lopetetaan jatkuvalla syötöllä, mutta toiminnallamme pyrimme varmistamaan, että uuden yritystoiminnan ja kasvun edellytykset ovat Turussa olemassa. Täälläkin yritysten vaihtuvuus on suurta, mutta se johtuu lähinnä meillä aloittavien pienyritysten kasvavista tilantarpeista, jolloin he lentävät pesästä pois ja etsivät uudet tilat itselleen. Sinänsä positiivinen ongelma!

Mutta on kai Turku Game Hubin toiminta muutakin kuin bisnespöhinää?

–Toki! Toimintamme pääpaino on aloittelevien pelifirmojen yritysasioihin liittyvässä neuvonnassa, mutta järjestämme myös paljon yhteisöllistä vapaa-ajan toimintaa työaikojen ulkopuolella. Ennen koronaa järjestimme säännöllisesti esimerkiksi lautapeli-iltoja ja nörttielokuvien yhteiskatselmuksia, joihin on vapaa pääsy kaikille kiinnostuneille. Nyt fyysiset tapahtumat ovat jääneet tauolle, mutta järjestämme korvaavaa toimintaa etäyhteyksin.

Skultin johtama MiTale-yhtiö työllistää kymmenisen työntekijää ja tarjoaa asiakasyrityksille pelillistämisen avulla keinoja tuoda omat kiinnostavat tarinansa asiakkaidensa nähtäville. Osa asiakkaista tulee pelimaailman sisältä, mutta vielä useammat sen ulkopuolelta, kuten tulee Natasha itsekin.

–Oma taustani on taidemaailmassa ja graafisessa suunnittelussa, pelibisnekseen olen hypännyt vasta myöhemmällä iällä. Suomeen muutettuani olin Turun yliopistolla taidehistorian tutkijana, minkä lisäksi pidin Logomolla omaa studiota, joka tarjosi muun muassa taidekonsultaatiota teknologiayrityksille. Nautin taiteen ja kulttuuriperinnön parissa työskentelystä, mutta se maailma osaa olla varsin jähmeä nopeasti kehittyvään pelialaan verrattuna. Yhteistyö pelifirmojen kanssa ja näiden luomat verkostot veivät lopulta mukanaan, ja pian olin jo mukana perustamassa MiTalea, Natasha tiivistää.

–Olen ollut koko ikäni suuri videopelien ystävä. Erityisesti olen nauttinut peleistä, joissa on vahva ja inspiroiva tarina. MiTalessa olen päässyt toteuttamaan intohimojani ja kehittämään pelillistämistä, jota hyödynnetään enenevissä määrin monilla eri aloilla. Ja mitä siitäkin tulisi, jos pelikehitys olisi pelkkien insinöörien käsissä! Pelialallakin tarvitaan meitä humanisteja, Natasha naurahtaa.

Lopuksi on kysyttävä: PlayStation, Xbox, vaiko kenties Nintendo?

–Kaikki kolme ovat hyviä, mutta henkilökohtainen suosikkini on PlayStation. Viimeaikaisiin suosikkipeleihini lukeutuu esimerkiksi PlayStation 4 -konsolille tehty Horizon Zero Dawn, joka on vahvaa tarinallisuutta hyödyntävä, mukaansatempaava toimintapeli.

Kiitos haastattelusta, Natasha Skult!

Lue myös:

Susanna Sankala toi ohjelmistoyritys BearIT:n Turkuun
Sisällöntuottaja ja seikkailija löysi Werstaalta hyvän porukan
Heini Saari perusti yrityksen keskellä koronakriisiä