EN
26.05. 2020

Heini Saari auttaa koronasta kärsiviä yrityksiä suunnittelemaan vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja.

Heini Saari perusti yrityksen keskellä koronakriisiä

Vaikka korona koettelee terveyttä, taloutta ja meistä useimpien hermojakin, syntyy samaan aikaan myös uusia mielenkiintoisia ideoita ja yrityksiä. Tapasimme Werstaan uuden mobiilijäsenen Heini Saaren, joka perusti Heysaari-nimisen yrityksensä keskellä koronakriisiä. Mikä sai hänet heittäytymään yrittäjäksi juuri nyt ja kuinka hän pystyy auttamaan koronasta kärsiviä yrityksiä?

Mikä on Heysaari?
Heysaari on yhden naisen konsulttitoimisto, jonka missiona on auttaa yrityksiä kasvamaan. Käytännössä teen kasvusuunnitelmia yrityksille, joille on ajankohtaista etsiä uutta suuntaa liiketoiminnalle tai laajentua uusille markkinoille. Erityisosaamistani on kansainvälistyminen, strateginen markkinointi sekä liiketoimintamallit.

Tällä hetkellä tuotteistan koulutusviennissä toimivalle Arkki International Oy:lle uutta opettajien käyttöön suunnattua konseptia. Olen jo usean kuukauden ajan auttanut heitä löytämään uusia lisensointimahdollisuuksia maailmalta.

Korona pakottaa yrityksiä uudistumaan. Näin kävi myös minulle.

Miten päädyit perustamaan yrityksen juuri nyt?
Korona pakottaa yrityksiä uudistumaan. Näin kävi myös minulle. Kun työtunnit konsulttina vähenivät, aloin pohtia, miten voisin auttaa muita hätää kärsiviä yrityksiä. Moni PK-yritys kärsii asiakkaiden menetyksestä ja tarvitsisi kipeästi asiantuntijan apua vaihtoehtoisen liiketoimintamallin suunnittelussa, mutta vaikeassa taloudellisessa tilanteessa ei tähän ole varaa. Minäkään en pysty tätä hyväntekeväisyytenä tekemään, mutta rakentamalla skaalautuvan verkkokonsultointi-mallin voin auttaa monia yrityksiä heille sopivaan hintaan. Olen tehnyt konsultointia toiminimellä jo yli vuoden, mutta nyt tuotekehityksen aloittamisen myötä päädyin perustamaan osakeyhtiön.

Kuulostaa mielenkiintoiselta, kertoisitko hiukan lisää verkkokonsultoinnista?
Ryhdyn tarjoamaan asiakkaille erilaisia työpajoja ja ensimmäisenä julkaisen Arvokartta-työpajan, jossa analysoin yritykseltä ja sen asiakkailta saamiani tietoja, joiden perusteella koostan yritykselle Arvokartan. Arvokartta käydään läpi yhdessä asiakkaan kanssa noin tunnin mittaisessa videopuhelussa. Kaikki tapahtuu etänä ja tuote on hinnoiteltu edullisesti, jotta mahdollisimman moni yritys pystyy hyödyntämään asiantuntijan apua strategiatyössä.

Milloin Arvokartta-työpaja julkaistaan ja mistä sen löytää?
Arvokartta tulee pian löytymään osoitteesta heysaari.fi. Aloitan juuri testaamaan tuotetta ensimmäisten yritysten kanssa, joten kannattaa ottaa yhteyttä, jos haluat mukaan pilottiin! Tietoa tarkemmasta julkaisupäivästä saa seuraamalla minua sosiaalisessa mediassa.

Minkälainen tausta sinulla on?
Olen koulutukseltani KTM, opiskelin kansainvälisen yritystoiminnan koulutusohjelmassa Vaasan Yliopistossa. 14 vuoden ajan olen työskennellyt kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisen parissa. Urani alkoi globaalista tuotemarkkinoinnista Nokialta ja kolmen startupin kautta olen kasvanut kasvukonsultiksi.

Parasta työssäni on asiakaslähtöinen tekeminen: on kiehtovaa tutkia, miksi ihmiset toimivat tietyn mallin mukaisesti.

Mikä on parasta työssäsi?
Parasta työssäni on asiakaslähtöinen tekeminen: on kiehtovaa tutkia, miksi ihmiset toimivat tietyn mallin mukaisesti. Haluan aina varmistaa, että kehitystyön lähtökohtana on loppuasiakkaan tarve, vaikka hän ei itse tätä tarvetta suoraan tiedostaisikaan. Työssäni pääsen myös usein hyppäämään keskelle uutta kulttuuria, se on mahtavaa vaikka se näinä päivinä tapahtuukin useimmiten videopuhelun välityksellä.

Millaisia yrityksiä kannustaisit kansainvälistymään?
Kehotan kotimaassa toimivia yrityksiä pohtimaan, miksi ne eivät kansainvälistyisi. Moni yrityksistä voi kansainvälistää ainakin osan liiketoiminnastaan. Poikkeustila on ajanut liikkeitä siirtämään tuotemyyntiä vauhdilla verkkokauppaan ja koulutuksiakin tarjotaan entistä enemmän verkossa. Vaikka olemme globaalissa maailmassa fyysisesti kauempana toisistamme kuin kymmeniin vuosiin, syntyy kuitenkin edelleen uusia mahdollisuuksia kansainvälistymiseen verkossa. Olemme kaikki pandemian kourissa, ja juuri se yhteinen tekijä lähentää meitä nyt verkossa.

Minkälaista apua tarjoat kansainvälistymistä pohtiville yrityksille?
Voin tukea yrityksiä monella kansainvälistymiseen liittyvällä osa-alueella, kuten ensimmäisessä markkinatutkimuksessa, kansainvälistymisstrategiassa ja Go-to-Market suunnitelmassa.

Miten neuvoisit koronasta kärsiviä yrityksiä toimimaan?
Kannustan yrityksiä miettimään vaihtoehtoisia ratkaisuja liiketoimintaansa ja kokeilemaan uutta. Vanhasta ei tarvitse kokonaan luopua, vaan vaihtoehtoisen liiketoimintamallin voi jättää elämään nykyisen rinnalle.

Jos voisit antaa yhden neuvon kaikille, mikä se olisi?
Usko itseesi ja uskalla ottaa oikealta tuntuvia riskejä.

Miten päädyit Werstaan mobiiliasiakkaaksi?
Werstas on minulle entuudestaan tuttu paikka, täällä on mukava ilmapiiri ja viihtyisät tilat. Tarvitsen silloin tällöin neukkaria käyttööni, joten Werstaan mobiiliasiakkuus on minulle loistava vaihtoehto.

Lue myös:

Kieliasiantuntijalla on suomalaisten ujouteen helppo apu: "Näitä noudattamalla onnistut varmasti"
Ideaali aistikokemus ei synny sattumalta
Gubbe teki opettajasta startup-yrittäjän