Justin Palframan ja Jayde Friman ovat kasvot persoonallisen kielivalmennuksen Coaching Languagen takana. Coaching Language toimii PharmaCityn Werstaalla.
Jännittääkö sinuakin englannin puhuminen yleisön edessä? Haluatko olla itsevarmempi ja luontevampi kansainvälisessä seurassa? Kysyimme Werstaalla toimivalta Coaching Languagen Justin Palframanilta, miten kielitaitoa voi parantaa ja kuinka onnistumme voittamaan kieliujouden.
Ihmislähtöistä valmennusta
Vieraan kielen puhuminen ei ole vain osaamisesta kiinni. On sen lisäksi uskallettava avata suunsa ja heittäytyä keskusteluun. Parhaan tuloksen saa, kun voi harjoittaa vierasta kieltä opetukseen sitoutuneen natiivipuhujan kanssa. Coaching Languagen tavoitteena on olla markkinoiden asiakaslähtöisin kielivalmennuskeskus, joka räätälöi palvelunsa täysin asiakkaidensa näköisiksi.
– Otamme palveluissamme huomioon asiakkaiden erilaiset tarpeet, ja opetusta on yksittäisille valmennettaville sekä ryhmille. Tarjoamme esimerkiksi esiintymis- ja neuvottelusparrausta, viikoittaisia kielitunteja sekä intensiivipäiviä, Justin kertoo.
Halu oppia näkyy asiakkaissa
Tiedepuiston alueella toimii monien alojen edustajia, joilla kaikilla on erilaiset tarpeet ja toiveet kielten opiskelulle. Siksi on tärkeää, että valmennukset ja kurssit suunnitellaan aina asiakkaiden toiveiden mukaan. Näin valmennuksesta saa parhaan tuloksen nopeasti.
– Asiakkaitamme yhdistävät tekijät ovat ehdottomasti motivaatio ja innokkuus oppia uutta. Edustettuna ovat useat eri alat ja asiakkaamme tulevatkin esimerkiksi, pankki-, rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö-, sijoitus- sekä tekniikan ja myynnin aloilta, Justin avaa.
Uusi tilanne tuo uusia mahdollisuuksia
Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, joka on vaikuttanut myös kieltenopiskeluun. Coaching Languagella suuri osa palveluista on siirretty nyt täysin verkkoon. Asiakkaat ovat olleet ymmärtäväisiä ja jo aloitetut valmennukset ovat voineet jatkaa erityisjärjestelyiden turvin.
– Olemme optimistisia tulevaisuuden suhteen. Uskomme, että suuri osa asiakkaistamme jatkaa valmennuksiaan. Toivomme myös, että voimme tarjota laadukasta valmennusta uusille asiakkaille huolimatta siitä, että opetus tapahtuu verkon välityksellä, Justin kertoo.
Suomalaisten haasteena ujous
Stereotyyppisesti sanotaan, että suomalaiset ovat ujoja ja hiljaisia. Vieraan kielen puhuminen voi hirvittää, vaikka tietää osaavansa sanat ja kieliopin.
– Suomalaiset todella voivat vaikuttaa ujoilta. Sanoisin silti mieluummin, että suomalaisilla on keskustelussa ja kokouksissa oma paikkansa, Justin sanoo.
Puhumaan oppii vain puhumalla, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Keskustelu osaavan ammattilaisen kanssa, joka korjaa virheitä ja antaa puhetta kehittäviä tehtäviä on erinomainen tapa ylläpitää, oppia ja rakentaa rohkeutta vieraan kielen puhumiseen.
Tässä Justinin vinkit vieraan kielen puhujalle:
1. Kysy kysymyksiä. Kysymysten kysyminen keskustelun toiselta osapuolelta on helppo tapa lieventää omaa ujouttaan ja samalla osoittaa toiselle, että on kiinnostunut keskusteltavasta aiheesta.
2. Älä vastaa yksittäisillä sanoilla. Kun vastaat sinulle esitettyihin kysymyksiin, lisää muutama sana ja vastaa kokonaisella lauseella pelkän kyllä tai ei -vastauksen sijasta. Tämä osoittaa, että haluat keskustelun jatkuvan ja edesauttaa esimerksiksi kokouksen onnistumista. Tämä myös helpottaa, jos tunnet olosi ujoksi tai epävarmaksi.
3. Opi keskeyttämään. Se on erityisen tärkeää varsinkin silloin, jos et ymmärrä jotain. Jos ei ymmärrä, jää keskustelusta nopeasti ulkopuolelle, mikä taas ruokkii ujoutta ja osallistumisen kynnys nousee entisestään.
Lisää Coaching Languagen palveluista voit lukea täältä.