EN
06.04. 2020

Mari Norrdal, Saara Lundén ja Terhi Pohjanheimo ovat PharmaCityssä toimivan Aistilan perustajia.

Ideaali aistikokemus ei synny sattumalta

Miten suosikkimaut syntyvät? Kuinka tuotteita ja palveluita kehitetään vastaamaan kuluttajien toiveita? Entä miten sinäkin voit päästä vaikuttamaan uusien tuotteiden syntyyn?

Tapasimme PharmaCityssä toimivan Aistilan aisti- ja kuluttajatutkimuspäällikkö Saara Lundénin, jonka missio ovat paremmat aistikokemukset. Mikä on Aistila ja kuinka parempia aistikokemuksia kehitetään?

Mikä on Aistila?
Aistila on kolmen naisen perustama startup, joka kehittää aistikokemuksia. Tarjoamme yrityksille tutkimuksia, joissa selvitämme, minkälainen olisi kuluttajien ideaalikokemus erilaisista tuotteista ja palveluista. Lisäksi valmennamme yritysten henkilöstöä toteuttamaan aistinvaraisia arviointeja prosesseissaan heille parhaiten soveltuvilla menetelmillä. Aistilan omistajia ovat minun lisäkseni Terhi Pohjanheimo, Mari Norrdal ja Turun yliopisto.

Miten Aistila sai alkunsa?
Olimme työkavereita Terhin ja Marin kanssa funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa, jossa osallistuimme pari vuotta sitten yliopiston Tutkimuksesta liiketoimintaa -projektiin. Projektin myötä huomasimme, että haluamme kaikki auttaa yrityksiä luomaan ideaaleja aistikokemuksia ja päätimme perustaa Aistilan.

Minkälaiset taustat teillä on?
Taustamme ovat elintarviketeollisuudessa, markkinatutkimustoimistossa sekä tutkimus- ja kehitystöissä elintarvikealalla. Minä ja Terhi olemme koulutukseltamme elintarvikekemistejä ja Terhi on myös väitellyt tohtoriksi elintarvikekemian alalta. Mari taas on elintarvike-ekonomi Helsingin yliopistosta.

Miten tuotetutkimusta tehdään?
Suunnittelemme tutkimukset aina asiakkaan tarpeiden perusteella. Tutkimus voidaan toteuttaa joko aistilaboratoriossa, tutkimusravintolassa tai online-tutkimuksena. Yleensä tutkimukseen kutsutaan 100-150 kuluttajaa, jotka arvioitavat tuotteita ja täyttävät niitä koskevan sähköisen kyselylomakkeen. Tämän jälkeen analysoimme tulokset ja luomme niiden pohjalta toimenpide- ja kehitysehdotukset asiakkaamme hyödynnettäväksi.

Kaipaamme erilaisten kuluttajien mielipiteitä, joten kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita kuluttajaraatiimme.

Keitä asiakkaanne ovat?
Asiakkainamme on pääasiassa elintarviketeollisuuden yrityksiä, suuria ja pienempiä. Elintarvikeyrityksissä teemme useimmiten projekteja tuotekehitykselle tai markkinoinnille. Teemme tutkimuksia myös vähittäiskaupalle ja erilaisille tutkimuslaitoksille. Uusi alue aistiosaamisen hyödyntämiselle on matkailu- ja elämystuotanto sekä tilasuunnittelu. Olemme esimerkiksi tehneet Turun kaupungille selvityksen ”Miltä merellinen Turku tuntuu?”.  

Miten asiakkaat löytävät teidät?
Useimmat asiakaskontaktit tapahtuvat henkilökohtaisten verkostojen kautta, jotka ovat syntyneet pitkän työkokemuksen myötä. Olemme myös esillä elintarvikealan tärkeimmissä tapahtumissa kuten Elintarvikepäivässä.

Mikä on parasta työssäsi?
Parasta on, kun saa tutkimustiedon avulla ratkaistua asiakkaan ongelman ja tuotettua lisäarvoa asiakkaan tuotteelle tai prosessiin. Tähtihetkiä työssäni tarjoaa myös onnistunut koulutus, jossa osallistujat saavat ahaa-elämyksiä ja kokevat kartuttaneensa osaamistaan aistinvaraisessa arvioinnissa. Tutkijana jännittävää on, kun saa pöydälleen vastakerätyt tulokset ja pääsee sukeltamaan niiden syvyyksiin etsimään asioita, joiden avulla ratkotaan asiakkaan ongelmia. Yksi parhaista hetkistä on myös se, kun kaupan hyllyltä löytää sen tuotteen, jonka kehittämisessä on voinut auttaa.

Kuka voi osallistua arviointeihin?
Kaipaamme erilaisten kuluttajien mielipiteitä, joten kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita kuluttajaraatiimme. Pääasiassa tutkimuksiin etsitään osallistujiksi täysi-ikäisiä. Joskus halutaan erityisesti kuulla lasten kokemus, mutta heidätkin tavoitamme vanhempien kautta. Aina ei tarvitse päästä edes fyysisesti tulemaan paikalle, vaan joissain tapauksissa voi osallistua myös omalta kotisohvalta.

Saako tutkimuksiin osallistumisesta palkkaa?
Tutkimuksiin osallistumisesta saa pienen palkkion. Yleensä se on tuotepalkkio, joskus lahjakortti. Usein palkkio liittyy jotenkin arvioitaviin tuotteisiin. Esimerkiksi kun arvioitavana on kahvia, palkkiona voi olla paketillinen kahvia sekä keksejä ja suklaata.

Onko korona vaikuttanut toimintaanne?
Koronatilanne on siirtänyt meidät etätöihin ja osa tutkimusten toteutuksesta on tarvinnut miettiä uudelleen. Koska emme voi kutsua ihmisiä aistilaboratorioon, olemme siirtäneet arvioinnit etämuotoon tutkimusasetelmaa ja kyselylomakkeita soveltamalla, jolloin tuotearviointeihin voi osallistua netissä ja kotoa käsin.

Miten viihdytte Turun Tiedepuistossa?
Tiedepuistossa liikkuu, työskentelee ja opiskelee paljon ihmisiä. Toteutamme tuotetutkimuksia PharmaCityssä sijaitsevassa aistilaboratoriossa sekä Medisiinassa sijaitsevissa tutkimusravintolassa, joten alueella liikkuvien on helppo tulla osallistumaan tutkimuksiin. Olemme osallistuneet Werstaan verkostoitumistapahtumiin ja yrityksen alkuvaiheessa saimme sparrata perustamisvaiheen kysymyksiä muiden startup-yritysten kanssa. Verkostosta löytyi osaajia niin kirjanpitoon kuin viestintääkin.

Haluatko mukaan Aistilan ja Turun yliopiston yhteiseen kuluttajaraatiin? Jättämällä yhteystietosi Aistilan rekisteriin saat kutsuja tutkimuksiin ja pääset testaamaan tuotteita. Samalla voit olla auttamassa kotimaista elintarviketeollisuutta tuottamaan entistä paremmin kuluttajien toiveidenmukaisia tuotteita. Kehittämällä kotimaisten yritysten kilpailukykyä, olet mukana tukemassa suomalaista työtä ja sen säilymistä myös tulevaisuudessa.