EN
26.09. 2017

Otavamedia OMA tekee asiakkaan omaa viestintää lukijalähtöisesti

ElectroCityn Werstaan neljännestä kerroksesta löytyy Otavamedia OMA:n Turun toimipiste, jossa työskentelevät asiakkuuspäällikkö Anneli Frantti, tuottajat Samppa Haapio ja Maria Öfverström, graafinen suunnittelija ja editoija Linda Macken sekä AD Päivi Rücker. Tämä dynaaminen ja aikaansaava työryhmä on tehnyt viestinnän töitä sujuvasti yhdessä kymmenkunta vuotta. Kyselimme kuulumisia Werstaan yhteistilan pöydän ääressä. Kuva napattiin kerrokset yhdistävässä portaikossa.

Avainsanana lukijalähtöisyys

Otavamedia OMA:n asiakkaat ovat yrityksiä, jotka ostavat viestinnän tekemistä alan ammattilaisilta. Turussa näitä ammattilaisia on viisi ja Otavamedian pääpaikalla Pasilassa viisikymmentä. Otavamedia OMA:n asiakkaiden joukossa on erilaisia isoja ja pieniä yrityksiä, kuten Fingrid, NettiX, Alko ja Paulig sekä myös liittoja ja julkisia organisaatioita, kuten ulkoministeriö, Kela, Taloushallintoliitto ja Oulun kaupunki.

– Teemme siis asiakkaidemme asiakkaille erilaisia sisältöjä lukijalähtöisesti; visuaalista sisältöä, tekstiä, videota ja sosiaalista mediaa. Pyrimme siihen, että sisältöjä luettaisiin ja myös jaettaisiin mahdollisimman paljon ja ne tavoittaisivat mahdollisimman laajan yleisön, eivätkä jäisi käyttämättä. Asiakkaan liiketoiminnan tukeminen on toimintamme ydin, asiakkuuspäällikkö Anneli Frantti kiteyttää.

Tyypillistä työpäivää ei tässä toimistossa olekaan. Useiden asiakkaiden projektit ovat käynnissä samanaikaisesti. Sisällöntuotannot, taitot ja editoinnit ja verkkosisällöt valmistuvat ajallaan. Lopputuloksena on printti- ja digimuotoisia asiakas- ja sidosryhmälehtiä, verkkoartikkeleita, videoita, uutiskirjeitä, esitteitä, vuosikertomuksia ja sosiaalisen median päivityksiä.

– Tiedoksi muuten, että laitamme tänne Werstaan yhteisiin tiloihin emo-Otavamedian näytelehdet kiertoon ja vapaasti luettaviksi. Tarjolla ovat mm. Tekniikan maailma, Anna, KaksPlus ja Seura, otavalaiset vinkkaavat.

Toimivat työtilat ja tekemisen meininki

Otavamedian porukka muutti Turun keskustasta Werstaalle tämän vuoden alussa. Uudet työtilat saavatkin käyttäjiltään paljon kehuja. Werstaalla järjestetään myös yhteistoimintaa, joka luo mahdollisuuksia siellä toimivien yritysten työntekijöiden sosiaaliselle kanssakäymiselle ja verkostoitumiselle.

– Olemme viihtyneet todella hyvin. Viihtyvyyteen vaikuttavat upea sisustus, värit, avaruus sekä toimivat yhteiset tilat. Werstaalla on tekemisen meininki, virkeää yritystoimintaa yhdistettynä kampusalueeseen ja eteenpäin menemisen fiilis. Osa meistä toivoisi enemmän sosiaalista kanssakäymistä, osalle sitä taas on juuri sopivasti. Olemme osallistuneet Werstaan torstaitreffeille, jos on ollut jokin kiinnostava aihe tai esitys, ryhmä toteaa.

Kehitysideoita ja työmatkapyöräilyn haasteita

Turku Science Parkin alue on eri alojen ihmisten vilkasliikenteinen kohtauspaikka. Alueella toimii runsaasti lounasravintoloita ja muutamia kahviloita, joista on helppo löytää suosikkinsa. Kehittämisideoita kuitenkin on myös otavalaisten mielessä.

– Käymme lounaalla lähinnä ElectroCityn Maunossa, mutta myös opiskelijaruokaloissa. Hinta-laatusuhde on molemmissa hyvä. Olemme tarkkoja lounaspaikkojen suhteen ja katsomme tarjonnan aina tarkkaan etukäteen. Lisää kasvisvaihtoehtoja kaipaisimme kuitenkin alueen ravintoloihin.

– Meistä monet ovat innokkaita työmatkapyöräilijöitä. Pyörätelineet alueella ovat erinomaiset, mutta liikennejärjestelyissä olisi kehittämisen varaa. Työpaikalle pyöräillessä joutuu loppumatkan kävelemään, jos kulkee sääntöjen mukaan. Moni alueella pyöräilevä kuitenkin ajaa jalkakäytävällä, ja eteen saattaa tulla vaarallisia tilanteita. Toivomme, että liikenneasiaa pohditaan ja ratkaisu löytyisi, ryhmä toteaa.

After work – minne suunnata?

Iltaisin Science Park hiljenee, kun alueella työpäivänsä viettäneet lähtevät kotiin. Olisiko alueella enemmän elämää iltaisinkin, mikäli sopiva paikka työpäivän jälkeiselle rennolle istuskelulle ja ajatustenvaihdolle löytyisi?

– Kaipaisimme kyllä Science Parkin alueelle mukavaa after work -paikkaa, jonne toimistolta voisi sopivan fiiliksen tullen suunnata. Alue on todella hiljainen ilta-aikaan, ja auki olevia ravintoloita tai kuppiloita löytyy vasta muutaman korttelin päästä. Täällä voisi menestyä iltakahvilan tyylinen paikka, joka olisi auki vaikkapa seitsemään asti illalla, kuuluu otavalaisten toive.

Otavamedia OMA:n porukka

Tuottaja Samppa Haapio
- Samppa on asiakasviestinnän konkari, jolta ideat eivät lopu olipa kyseessä sitten printti, verkko tai video. Koulutukseltaan FM.
- Harrastaa luonnossa retkeilyä, brasilialaista ju-jutsua ja pc-pelaamista. FC Inter Turun kannattaja.

Graafinen suunnittelija ja videoeditoija Linda Macken
 - Lindan kädenjälki ja hyvä ideointikyky näkyy julkaisujen visuaalisessa ulkonäössä ja rakenteissa. Lisäksi hän editoi ja viimeistelee asiakkaille tehtävät videohaastattelut ja animaatiot.
 - Koulutukseltaan tietoliikenneinsinööri, suorittanut visuaalisen viestinnän ja videoeditoijan ammattitutkinnot + valmistuu loppuvuodesta muotoilijaksi, pääaineenaan palvelumuotoilu. 
- Harrastaa mm. ukulelen soittamista, laulua ja maalaamista.

Tuottaja Maria Öfverström 
- Maria vastaa eri asiakkaiden julkaisuprojekteista ideoinnista alkaen ja julkaisuun asti. Hän myös hallitsee sisällöntuotannon ja tekstinteon laaja-alaisesti uutisista laajoihin artikkeleihin ja tiedotteista teemajulkaisuihin. Koulutukseltaan FM.
- Harrastaa mm. juoksemista ja luonnossa liikkumista.

AD Päivi Rücker
- Päivi suunnittelee ja ideoi tuoreita visuaalisia ratkaisuja asiakkaiden printti- ja verkkojulkaisuihin. Pitkä kokemus monen eri alan asiakkaista (kaupunkiviestintä, liikenne, kauppa, teollisuus) kertoo vankasta asiantuntemuksesta. Koulutukseltaan hän on muotoilija ja graafinen suunnittelija. 
- Harrastaa mm. ratsastusta ja käsillä tekemistä, tämän syksyn juttuna savityöt.

Asiakkuuspäällikkö Anneli Frantti 
- Annelin työhön kuuluvat neuvottelut asiakkaiden kanssa, strategiaprosessit, töiden järjestelyt ja aikataulutukset sekä budjetit. Koulutukseltaan FM.
- Tekee myös konkreettisempaa tuottajan työtä asiakkaiden kanssa: suunnittelee, ideoi, tekee tekstejä, on yhteistyössä toimittajien ja kuvaajien kanssa, ja vie julkaisut loppuun asti – painoon tai verkkoon.
- Vapaa-ajalla on mukana juoksuporukassa ja seurailee perheen nuorison tekemisiä kannustusjoukoissa kentän tai kaukalon laidalla.