EN
10.04. 2017

B2B Digital tietää, miten verkkokauppa saadaan vetämään

 

B2B Digital on toiminut neljän vuoden ajan, mutta viime vuosi oli Jere Virtaselle ensimmäinen päätoiminen vuosi firman vetäjänä. B2B Digital tarjoaa yrityksille apua sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen ja myynnin kasvattamiseen.

– Erityisosaamisena meillä ovat verkkokaupat sekä analytiikka, kertoo itseään vuokramarkkinointipäälliköksi nimittävä Jere, jonka toimisto sijaitsee ElectroCityn Werstaalla. Otamme vetovastuun asiakkaan jo olemassa olevasta verkkokaupasta tai tarvittaessa suunnittelemme ja rakennamme verkkokaupan alusta lähtien.

Hyvälle ja toimivalle verkkokaupalle Jere listaa tarkat kriteerit.

– Ihan ensimmäiseksi kannattaa kartoittaa kilpailijat sekä tuotteen kohderyhmä ja varmistaa, että verkkokauppa itsessään on toimiva ja käyttäjäystävällinen.

Toiseksi verkkokauppaa on aktiivisesti markkinoitava. Markkinointia ei voi tehdä muun työn ohessa, vaan siihen pitää varata erikseen aikaa ja rahaa. Muutamalla kympillä ei vielä saa aikaan juuri mitään, vaan kuukausittainen rahamäärä lähtee satasista.

Kolmanneksi markkinoinnin tuloksia pitää seurata ja mitata. Nykyään on mahdollista kerätä hyvin tarkkaa analytiikkaa siitä, miten tehokas mikäkin markkinointikanava tai yksittäinen mainos on ollut.

Lopuksi pitää olla kärsivällinen, sillä kahdessa kuukaudessa ei vielä saada aikaan tuloksia, vaan vaaditaan enemmän aikaa. Mainostuksen pitäisi olla viikoittaista ja lisäksi on muistettava hyvä asiakaspalvelu. Asiakkaiden viesteihin tulee vastata välittömästi.

Nykyään markkinointiakaan ei enää tarvitse tehdä sokkona, sillä erilaiset yhteisöpalvelut tarjoavat valmista dataa sille, joka sitä osaa etsiä ja tulkita.

– Facebook, Google ja LinkedIn esimerkiksi keräävät hyvin tarkkaa tietoa käyttäjistään, ja tämän tiedon avulla markkinointia voidaan kohdistaa oikeille ihmisille vaikkapa sukupuolen, koulutuksen ja aiemman ostokäyttäytymisen perusteella. Kaikki toiminta Googlessa ja Facebookissa jää talteen, ja voimme hyödyntää sitä markkinoinnissa.

Verkkokauppojen suosio on ollut jatkuvasti kasvussa viimeiset kymmenen vuotta. Vuonna 2014 suomalaiset ostivat verkkokaupoista jo yli 10 miljardilla. Nyt kasvu alkaa jo tasaantua.

– Verkkokauppa siirtyy vähitellen mobiiliin. Tällä hetkellä toimialasta ja myytävästä tuotteesta riippuen jo 30–60 prosenttia verkkokaupasta tehdään mobiililaitteilla, ja tulevaisuudessa luku on vieläkin suurempi. Myös verkkokauppojen mobiilisovellukset ovat nousussa.

Jere näkee verkkokaupalla monia hyviä puolia:

– Verkkokauppa luo uusia työpaikkoja siinä missä kivijalkakauppakin. Verkkokaupan avulla pienilläkin yrityksillä on mahdollisuus saada tuotteitaan helposti myyntiin kansainvälisille markkinoille. Esimerkiksi Kiinassa on kasvava keskiluokka, joka suosii laadukkaita tuotteita pelkän halvan hinnan sijaan. Toki myös suomalaiset, varsinkin vanhemmat kuluttajat, suosivat laadukkaita, suomalaisia tuotteita. Pelkästään nyt kuluttaviin asiakkaisiin ei kuitenkaan kannata keskittyä, sillä pitää muistaa, että nyt on otettava haltuun ne, jotka ostavat 10 vuoden päästä.

Werstaalle yritys päätyi, koska kotoa käsin töiden teko ei tuntunut mukavalta ajatukselta.

– Töitä tulee paremmin tehtyä, kun on jokin paikka, mihin mennä sitä varten.

B2B Digitalin puoleen kannattaakin rohkeasti kääntyä, jos haaveilee omasta verkkokaupasta ja sen menestyksestä. Verkkokaupan markkinoinnin opiskelu ja sen pyörittäminen vievät aikaa ja työtunteja, ja siksi se kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle.

– Emme ole mainostoimisto, joka neuvoo yritystä ulkopuolelta, vaan tarkoituksena on, että asiakasyritys ikään kuin palkkaa minut osa-aikaiseksi työntekijäksi. Minulle on tärkeää, että kiinnostun myytävästä tuotteesta myös itse, sillä lähden aina kehittämään asiakkaan verkkokauppaa kuin se olisi omani.

Lisätietoja B2B Digitalista löydät yrityksen kotisivuilta: www.bbd.fi