Kun kuusi rahoitus- ja talousalan ammattilaista päättivät viisi vuotta sitten jättää päivätyönsä ja aloittaa jotain suurta, syntyi Werstaassa majaileva GOS Consulting Oy. Onneksi, sillä GOSin avulla jo yli 30 yritystä ovat löytäneet itselleen rahoituksen – puhumattakaan kaikista niistä, joille GOS on tuottanut kustannustehokkaan taloushallinnon.
Mikä on GOS Consulting Oy, yhtiön osakas Jouko Grönroos?
GOS Consulting Oy on vuonna 2015 perustettu taloushallinnon ja rahoituksen asiantuntijayritys, jonka tavoitteena on järjestää asiakkaidensa taloushallinto kustannustehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Yrityksen omistajilla on pitkä kokemus vaativista liikkeenjohdon sekä pankki- ja rahoitusalan tehtävistä.
Itselleni kertyi kokemusta yli 24 vuoden ajalta Nordeasta ja sen edeltäjäpankeista yritysrahoituksen ja henkilöasiakaspuolen tehtävistä. GOS Consulting Oy:ssä vastaan Turussa tilitoimistopalveluista, uusasiakashankinnasta ja henkilöstöstä. Osakkaana olen ollut yhtiön perustamisesta saakka.
Missä toimistonne sijaitsee ja kauanko olette toimineet Turun tiedepuistossa?
Olemme perustamisestamme lähtien toimineet Werstaalla. Aikaisemmin toimistomme sijaitsi ElectroCityssä, mutta liiketoimintamme kasvun takia muutimme suurempiin ja uudistettuihin tiloihin Lemminkäisenkadulle DataCityn puolelle, jossa olemme olleet nyt vajaat neljä kuukautta.
Montako ihmistä GOSissa työskentelee ja ketkä yrityksen omistavat?
Toimintamme on perustamisesta lähtien kasvanut voimakkaasti ja tällä hetkellä meillä työskentelee noin 40 taloushallinnon ja rahoituksen ammattilaista Helsingissä, Turussa ja Oulussa. Meillä on kasassa loistava porukka!
Omistus on jakaantunut kuudelle henkilölle kolmella paikkakunnalla ja jokainen on vahvasti mukana yrityksen arjessa. Osakkaat ovat olleet yhteensä vuosikymmeniä tekemisissä yritysten taloushallinnon, rahoituksen sekä yritysanalyysien kanssa. Kokemusta on karttunut valtakunnallisesti ja myös kansainvälisiltä markkinoilta. Osakkaallamme Teollisuusneuvos Veikko Lesosella on pitkä kokemus menestyksekkäästä globaalista liiketoiminnasta. Jokaisella osakkaalla on kokemusta myös yrittäjänä toimimisesta, joten tunnemme yrittäjän arjen tarpeet ja haasteet. Haluamme aidosti auttaa yrityksiä menestymään.
Minkälaisia palveluita tarjoatte?
Tarjoamme proaktiivista, kasvollista ja sähköistä tilitoimistopalvelua asiakkaillemme. Kirjanpidon pääkäyttöjärjestelmät ovat Procountor ja Netvisor, joiden ympärille GOS:n ammattilaiset rakentavat nykyaikaiset taloushallinnon toiminnot liittyen kirjanpitoon, varastoon, laskutukseen ja raportointiin.
Controller- ja raportointipalveluiden tarjoaminen perustuu GOSin kehittämään Dashboard-työkaluun, joka on laadukas kassavirran ennustamisen, budjetoinnin ja mallintamisen työkalu. Lisäksi olennainen osa liiketoimintaamme ovat erilaiset rahoitusjärjestelyt ja neuvonanto. Yhteensä rahoitusjärjestelyitä on tehty kahden vuoden aikana yli 30 kappaletta ja järjestelyjen rahoitusvolyymit ovat olleet yhteensä yli 40 miljoonaa euroa.
Olemme toteuttaneet rahoituksia sekä omasta taseesta että yhteistyössä suomalaisten pankkien, Finnveran ja muiden yhteistyökumppanien kanssa. Rahoitukset mallinnetaan ja arvioidaan aina kohdeyhtiön kokonaisrahoituksen kautta. Kaikki hankkeet tehdään ammattitaitoisesti arvioiden aluksi seniorirahoittajien rooli, mahdolliset juniorirahoitukset sekä muut rahoitusinstrumentit, kuten saatavien rahoitus ja takauslaitokset.
Ketkä ovat tyypillisiä asiakkaitanne ja minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on?
Asiakaskuntamme toimii kaikilla toimialoilla. Asiakkaidemme liikevaihdot vaihtelevat 30 tuhannen ja 100 miljoonan euron väillä. Eniten kasvussa ovat olleet sähköisen kirjanpidon palvelut, mutta jatkossa raportointi- ja rahoitusjärjestelyiden osuuden odotetaan kasvavan voimakkaasti, sillä kasvatamme tämän vuoden aikana oman rahastomme kautta tapahtuvaa yritysrahoitusta. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme koko taloushallinnon ja rahoituksen elinkaari yhden luukun periaatteen mukaisesti.
Miten viihdytte Werstaassa?
Viihdymme Werstaassa oikein hyvin. Omat tilamme ovat toimivat ja tietenkin hienoa on se, että ne ovat täysin remontoidut. Lisäksi yhteiset kahvitilat ja lukuisat erityyppiset neuvotteluhuoneet tekevät toiminnan helpoksi. Parasta täällä on kuitenkin työntekemisen yhteisöllisyys ja verkostoituminen uusiin yrityksiin. On melko pitkälti itsestä kiinni, miten paljon haluaa solmia uusia asiakkuuksia ja kasvattaa omaa liiketoimintaa.
Kiitos haastattelusta Jouko ja onnea uudelle vuodelle!